maandag 2 maart 2015

Mooie kleuren bij 50 tinten donker:


In de motorhome verspreidt de ventilator van de Truma tropische föhn. De warmte binnen staat in schril contrast met de vrieskou buiten. Het is avond, de zon is al langer weg. De gebouwen van het mijncomplex van Blegny zijn goudgeel verlicht. Door het raam kijkend naar dit tafereel wordt de verlokking om foto's te gaan maken wel erg groot. Na een tijdje fotograferen bij min temperaturen plakken mijn vingers bijna vast aan het aluminium van het statief. Manueel scherpstellen is vanwege de duisternis moeilijk en stilletjes hoop ik dat het resultaat en de kleuren en de scherpte van de foto's achteraf niet zullen tegenvallen. Basiskennis  voor dit soort fotografie is wel aanwezig, maar mijn praktijkervaring van nachtopnamen maken is gewoonweg te klein.
Volgende keer voor de betere bediening van de camera maar een zak- of hoofdlampje meenemen. Een beter statief, want niet alle foto's blijken bij de definitieve beoordeling even scherp te zijn. Hoewel ik vooraf maatregelen genomen had om verzekerd te zijn van duidelijke, haarscherpe foto's: VR uitgezet, manuele focus, afstandbediening van camera gebruikt voor opname te maken, spiegel vooraf opgeklapt om de trilling van het opklappen niet ten koste van de kwaliteit van de foto gaat.
Ondanks de benodigde inspanningen tijdens de lange sessie en de koude ga ik dit in de toekomst meer doen. Een onverwachte drijfveer: tijdens de duisternis schreeuwen de kleuren bijna van extase.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten